Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

Belangenbehartiging

Een van de belangrijke taken van de FIN is belangenbehartiging.
    Om de belangen van haar leden te kunnen behartigen, onderhoudt de FIN contacten met de overheid, maatschappelijke organisaties en de media. Zo draagt de FIN via de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) bij aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen van de filantropische sector. Samen met Nederland Filantropieland (NLFL), Goede Doelen Nederland (GDN) en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) richt men zich daarbij onder meer op overheid en politiek.

Wanneer het gaat om het collectieve belang van de leden en de sector, treedt de FIN via persberichten en interviews op als de spreekbuis naar de media of de filantropische sector.

De FIN is internationaal actief door deelname aan het DAFNE netwerk (Donors And Foundations Networks in Europe). Dit is een verband van Europese verenigingen voor vermogensfondsen. Daarnaast heeft de FIN contact met het EFC (European Foundation Centre).

Verder onderhoudt de FIN contacten met banken, notarissen en adviseurs die actief zijn op het terrein van de filantropie.

Convenant 'Ruimte voor Geven'

Dinsdag 21 juni 2011 werd het Convenant 'Ruimte voor Geven' getekend. In dit convenant leggen de Rijksoverheid en de filantropiesector, verenigd in de stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF), afspraken vast over onderlinge samenwerking. Dankzij het Convenant wordt de FIN tijdig geconsulteerd over voor de vermogensfondsen relevante wet- en regelgeving (bijv. de Geefwet, ANBI-criteria en publicatieplicht). Zo kan de FIN deze bijsturen en mede vormgeven.

Klik hier voor meer informatie over de resultaten van de belangenbehartiging door de FIN.