Vereniging PhilanthroPassion

'Vereniging PhilanthroPassion'! Dat is de naam die afgelopen donderdag bekend werd gemaakt tijdens het openingsevent van de alumnivereniging Fundraising, Grantmaking and Sponsoring (FG&S) van Windesheim.

Vermogensfondsen in Vredespaleis

Op 6 april 2017 vond de FIN-Jaarbijeenkomst plaats in het Vredespaleis te Den Haag, met als gastheren de Carnegie-Stichting en Fonds Sluyterman van Loo.

Goede doelen vrezen gevolgen register

Artikel Goede doelen vrezen gevolgen register en interview met Joost van Lanschot over gevaren UBO-register voor ANBI's op BNR Nieuwsradio

Register tegen witwassen en terrorisme schaadt goede doelen

Interview met Joost van Lanschot in het Financieel Dagblad inzake de gevaren voor ANBI's van de Implementatiewet Uiteindelijk Belanghebbenden

Oproep SBF aan politiek: houd ANBI's buiten Implementatiewet Registratie uiteindelijk belanghebbenden

Reactie SBF (Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) op het wetsvoorstel Implementatiewet Registratie Uiteindelijk Belanghebbenden (28-04-2017): het wetsvoorstel zou een uitzondering voor alle ANBI’s moeten bevatten.

Werkgroepen

Werkgroep Totaal Rendement Op Vermogen (TROV)

werkgroep-totaal-rendement-op-vermogen Deze werkgroep bestaat uit ongeveer veertig leden van de FIN. Zij komen tweemaal per jaar bijeen. In deze werkgroep worden financiële gegevens van de individuele fondsen samengebracht en besproken. Doelstelling is om in kaart te brengen wat de opbrengsten van de vermogens zijn en welk percentage hiervan aan de doelstelling van het fonds wordt besteed. Jaarlijks worden de uitkomsten besproken in de ledenvergadering van de FIN.
    De werkgroep is alleen toegankelijk voor FIN-leden.

De werkgroep TROV heeft twee voorbeelden van een beleggingsstatuut voorbereid. Wilt u als bestuur van een vermogensfonds de kaders van uw beleggingsbeleid vastleggen dan kunt u hier gebruik van maken. De beleggingsstatuten geven een beeld van hoe u uw eigen statuut kunt samenstellen. U kunt de voorbeelden op maat maken, op grond van de doelen en uitgangspunten van uw fonds.
    Voorbeelden van een beleggingsstatuut (klik Beleggingsstatuut_voorbeeld_1 [PDF 51 Kb] of Beleggingsstatuut_voorbeeld_2 [PDF 51 Kb]).

Werkgroep Duurzaam beleid

Werkgroep Duurzaam BeleidDuurzaam besteden, duurzame bedrijfsvoering en duurzaam beleggen staan in toenemende mate in de belangstelling. Zowel overheden als media en maatschappelijke organisaties besteden hieraan steeds meer aandacht. In dit licht meende het bestuur van de FIN dat onze vereniging een taak heeft om dit actuele onderwerp onder de aandacht te brengen bij haar leden. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld bestaande uit onder meer directeuren van diverse vermogensfondsen. Deze werkgroep was betrokken bij het symposium ‘Van duurzaam denken naar duurzaam doen’ en publiceerde een handleiding over het thema Duurzaam beleid [PDF 686 Kb].