ECSP Armoede Learning Event

Het ECSP organiseert 20 september 2017 van 13.00-18.00 het Armoede Learning Event voor filantropen en filantropische fondsen om hen te prikkelen en te inspireren tot nieuwe, meer effectieve manieren om armoede te bestrijden.

Manifest Filantropie en Giftenaftrek

Brief SBF aan Tweede Kamer: Giftenaftrek en Manifest Filantropie

Vacature Sint Laurensfonds

Sint Laurensfonds is op zoek naar een projectadviseur.

Persbericht van de Dikke Blauwe en uitgever social enterprise Lenthe:

Janine en Joop van den Ende gekroond tot 'invloedrijkste spelers' Nederlandse filantropie

DEN HAAG/AMSTERDAM - 27 september 2016

Het echtpaar Janine en Joop van den Ende is door het leidende opinieblad over filantropie 'De Dikke Blauwe' gekroond tot 'invloedrijkste spelers in de Nederlandse filantropie 2016-2017'. De jury prijst Janine en Joop van den Ende voor hun werk via de VandenEnde Foundation als 'ondernemende mecenassen', die al meer dan een decennium een voorbeeld zijn van moderne filantropie en een inspiratie voor andere filantropen.

De bekendmaking vond plaats tijdens een feestelijke vernissage in de Haagse Sociëteit De Witte ter ere van 'De Dikke Blauwe', de jaarlijkse gids voor filantropen en bestuurders van filantropische organisaties. Het echtpaar Van den Ende kreeg een getuigschrift en het eerste exemplaar van de gids uit handen van Jan Peter Balkenende. Oud-premier Balkenende maakte de winnaars bekend in zijn hoedanigheid als voorzitter van Maatschappelijke Alliantie, een platform dat vermogenden, bedrijven en overheid bijeenbrengt om het particuliere initiatief te stimuleren.

De jury voor de jaarlijkse verkiezing van de honderd invloedrijkste spelers in de wereld van doneren & sociaal investeren motiveert de nummer één-positie voor de Van den Endes verder als volgt: 'Met hun VandenEnde Foundation - mede gedragen en ondersteund door een klein, maar zeer deskundig bureau onder leiding van Ryclef Rienstra - is het ondernemersechtpaar Janine en Joop van den Ende vanaf het oprichtingsjaar 2001 een voorbeeld geweest van moderne filantropie. Hun Foundation is een perfecte mix van pure hartstocht voor de kunsten en van emancipatoir ondernemerschap. De Van den Endes verbinden het klassieke ideaal van de mecenas met de energie van moderne maatschappelijke investeerders en bestrijken daarmee vrijwel het volledige filantropische spectrum: van gulle gaven, tot leningen tot co-financiering en andere vormen van venture philanthropy.'

Het echtpaar Van den Ende wijst door zijn moderne cultuurmecenaat volgens de hoofdjury, bestaande uit de twee hoofdredacteuren van De Dikke Blauwe Charles Groenhuijsen en Edwin Venema, andere major donors de weg om een deel van hun vermogen weer terug te geven aan de samenleving. Het juryrapport stelt: 'Er waait een nieuwe wind door dit land. Steeds meer vermogende Nederlanders lijken bereid om een deel van hun vermogen weer terug te geven aan de samenleving die hen mede in staat heeft gesteld het vermogen te vergaren. Dat hoeft niet, zoals in het geval van het echtpaar, in de vorm van een eigen stichting, maar dat kan tegenwoordig zoals hiervoor gememoreerd op heel veel verschillende manieren.'

De verkiezing van Janine en Joop van den Ende was de derde op rij: eerdere winnaars waren Jos Verhoeven (Start Foundation, 2015) en Boudewijn Poelmann (Goede Doelen Loterijen, 2014). De Dikke Blauwe 100 is niet bedoeld als ranking van filantropen, maar van mensen die belangrijke bijdragen leveren aan particuliere initiatieven voor de goede zaak. Dat kan met eigen geld, maar ook met innovatieve ideeën en met geld van anderen.

'De Dikke Blauwe' is het leidende opinieblad over filantropie in Nederland. De Dikke Blauwe Journaal wordt wekelijks wordt gelezen door zowel bestuurders en toezichthouders in de filantropiesector, als door major donors en hun adviseurs. 'De Dikke Blauwe' ontleent zijn naam aan de jaarlijkse, vuistdikke gedrukte filantropiegids (600 pagina's) met jaaroverzichten, commentaren, interviews, artikelen en registers van filantropiebestuurders.